A
Autyzm
Akapit
Terminologia. Rodzaje akapitów
Akapit – wyodrębniona graficznie część tekstu zwyczajowo zawierająca jakąś myśl, stanowiąca niezależną całość. Ma on swoją wewnętrzną strukturę, w zależności od rodzaju, tj.
- akapit analityczny – składa się ze stwierdzenia zawierającego główną myśl; rozwinięcia z argumentami, przykładami czy objaśnieniami i podsumowania zamykającego główną myśl.
- akapit syntetyczny – główna myśl znajduje się na końcu, stanowi konkluzję wypowiedzi w oparciu o zgromadzone dowody, fakty, argumenty.
- akapit łącznikowy – pozwalający przejść od jednej myśli do drugiej. Może on stanowić podsumowanie tego, co już zostało powiedziane lub stanowić wprowadzenie do nowego tematu.
- akapit synonimiczny – zawiera omówienie lub interpretację tego, co zostało już wcześniej powiedziane.
- akapit opisowy – pojawia się wtedy, gdy chcemy szerzej opisać jakieś kluczowe zjawisko lub proces.
Budowa akapitu (w przypadku tekstu argumentacyjnego):
- początek – wprowadzenie do nowego tematu (przedstawienie głównej myśli) lub nawiązanie do poprzedniego akapitu;
- rozwinięcie myśli, w tym podanie przykładu.
- podsumowanie rozważań, konkluzja lub wprowadzenie do nowego akapitu.
Budowa akapitu w tekście nieargumentacyjnym – zamknięta logicznie całość, podporządkowana formie wypowiedzi, np.
- w opisie przedmiotu – kolejne akapity to opis wyglądu, usytuowania, przeznaczenia itd.;
- w opowiadaniu – kolejne wydarzenie, opis bohaterów, miejsca wydarzeń itp.;
- w charakterystyce – opis poszczególnych składowych postaci (wygląd, cechy osobowości itp.).
Akapity w praktyce szkolnej obejmują zwyczajowo również większe cząstki kompozycyjne wypowiedzi, tj. wstęp, rozwinięcie, zakończenie.
Propozycje ćwiczeń w zakładce >> W stronę praktyki
Rytm akapitowy
Rytm akapitowy polega na przeplataniu akapitów dłuższych i krótszych, w celu nadania tekstowi dynamiki.
Krótsze akapity powinny zawierać podsumowanie, spostrzeżenie, to, co przyciągnie uwagę czytelnika.
Propozycja ćwiczenia w zakładce >> W stronę praktyki
Argument
Terminologia. Rodzaje argumentów
Argumentować to znaczy uzasadniać słuszność postawionej tezy, wspierać ją argumentami (dowodami). Argument to fakt lub okoliczność przytaczana w komunikacie celem potwierdzenia lub obalenia tezy.
(za: W. Kozak - materiały szkoleniowe Argumenty i akapity)
Argumenty emocjonalne mają oddziaływać na emocje adresata wypowiedzi, tj. wywoływać np.
- litość,
- oburzenie,
- wzruszenie,
- życzliwość itd.
Argumenty rzeczowe – przedstawiają niepodważalne dowody. Odwołują się do:
- liczb,
- danych,
- cytatów z tekstu,
- wypowiedzi autorytetów.
Argumenty logiczne – ich istotą jest wyciąganie wniosku z prawdziwej przesłanki poprzez:
- analogię – wnioskowanie z podobieństw.
Każdy kursant, który nauczył się przepisów ruchu drogowego, zdaje egzamin teoretyczny, więc i ty go zdasz.
- indukcję – zebranie szczegółowych sądów w celu uogólnienia.
Joasia dobrze się uczy, jej siostra Ania też dostaje piątki. W rodzinie Joasi i Ani są dzieci, które odnoszą sukcesy w szkole.
- dedukcję – rozumowanie odwrotne do indukcji.
Miód jest słodki. Miodu używamy do pieczenia pierników. Dodajemy dużo miodu do pierników. Pierniki są bardzo słodkie.
Budowa argumentu
Wersja 1
•FAKT – Jak jest?
•DOWÓD – Skąd o tym wiemy? Jaki mamy na to przykład? (tu: przykład z literatury)
•MOTYW – Dlaczego tak jest? Z czego to wynika?
•OPINIA – Co ja o tym sądzę? Co sądzą o tym inni?
•WNIOSEK – Co z tego wynika?
Wersja 2
Argument – rozwinięcie – przykład
Argument to stwierdzenie uzasadniające lub obalające tezę.
Przykład to fakt lub zdarzenie fikcyjne ilustrujące argument, pomagające wyjaśnić jego znaczenie oraz wspierające argumentację.
(za: W. Kozak - materiały szkoleniowe Argumenty i akapity)
Argument a przykład
Przykład ma wpierać argument, stanowić dowód na to, że sformułowane stwierdzenie jest prawdziwe. W przykładzie uczeń odwołuje się do życia, danych, treści lektur ilustrujących jego sposób myślenia.
Wzór:
- argument: Są ludzie, którzy kochają pieniądze tak bardzo, że zapominają o innych, nawet najbliższych członkach rodziny.
- przykład: Bohater Opowieści wigilijnej Ebenezer Scrooge ograniczył do minimum więzi z rodziną, gdyż najważniejszą wartość stanowiło dla niego pomnażanie majątku, a nie relacje z najbliższymi. Prawdopodobnie bał się, że będzie musiał się podzielić dobrami z nimi i za wszelką cenę unikał ku temu okazji.