Ocenianie w teorii i praktyce
Czym jest ocenianie kształtujące?
Tak ocenianie kształtujące definiuje Danuta Sterna, autorka wielu publikacji mu poświęconych:
Ocenianie kształtujące to częste, interaktywne ocenianie postępów ucznia i uzyskanego przez niego zrozumienia materiału, tak by móc określić, jak uczeń ma się dalej uczyć i jak najlepiej go nauczać.
Wszystkie cytaty na tej stronie i podstronie poświęconej OK pochodzą z publikacji Danuty Sterny Ocenianie kształtujące w praktyce : z przykładami z kursu internetowego Akademii Szkoły Uczącej Się i Uczę (się) w szkole.
Elementy oceniania kształtującego:
» Określanie celów lekcji i formułowanie ich w języku zrozumiałym dla ucznia
» Ustalanie z uczniami kryteriów sukcesu (NaCoBeZU), czyli co będzie brane pod uwagę przy ocenie pracy
» Formułowanie pytań kluczowych i angażujących ucznia w lekcję
» Stosowanie efektywnej informacji zwrotnej
» Wprowadzenie oceny koleżeńskiej i samooceny
Więcej na temat elementów OK na podstronie >> Elementy oceniania kształtującego
Strategie oceniania kształtującego
I. Określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu
II. Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą
III. Udzielanie uczniom takich informacji zwrotnych, które umożliwiają ich widoczny postęp
IV. Umożliwianie uczniom, by korzystali wzajemnie ze swojej wiedzy i umiejętności
V. Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu własnego uczenia się
Korzyści płynące ze stosowania oceniania kształtującego:
» Czyni ono uczniów aktywnymi i świadomymi organizatorami procesu uczenia się. Mogą oni obserwować i planować przebieg tego procesu i dzięki temu przejmują część odpowiedzialności za własną naukę.
» Wzmacnia wychowawczą rolę oceny – podjęcie przez uczniów odpowiedzialności za własną naukę buduje postawę samodzielności i odpowiedzialności.
» Jest ono szczególnie korzystne dla uczniów mających trudności w nauce – zakłada odejście od porównywania uczniów na rzecz indywidualnego osądzania, co uczeń już wie (umie), a czego powinien się jeszcze nauczyć. Ważne jest, aby uczeń wiedział, jaki powinien być jego następny krok, a będzie on inny dla ucznia zdolnego, a inny dla słabego. Jeśli mamy mówić w szkole o „wyrównywaniu szans”, to powinniśmy częściej stosować ocenianie kształtujące;
» Zmienia relację nauczyciel-uczeń.